Durante varias semanas puidemos ver colgados
nas aulas e no corredor os cartazos que anunciaban a posta en marcha do Club de
Lectura neste curso. E foi o día 26 de outubro cando @s compoñentes reuníronse
coa nosa compañeira Ana Vázquez, coordinadora da actividade, para ter a
primeira toma de contacto. Na sesión dedicáronse a falar dun modo distendido do
propósito que ten o grupo para se reunir en torno á lectura voluntaria e
pracenteira e do interesante que pode ser a experiencia de compartir as lecturas
comúns.
A continuación Ana fixo unha introdución e
contexto do primeiro libro a ler. Trátase de
O pintor do sombreiro de malvas do autor Marcos Calveiro. Ademais do libro,
entregou os carnés do Club e unha libreta feita para a ocasión onde @s rapac@s
poden anotar as súas impresións. As primeiras follas ofrecen información sobre
algúns dos aspectos narrativos a ter en conta e que de seguro será de gran
axuda para afondar e sacar máis rendemento ás lecturas. Está a vosa disposición
máis abaixo.
Só nos queda dar a benvida ao grupo e
desexarlles que pasen moi bos ratos tanto na lectura como ao compartir
diferentes interpretacións dos relatos. Aproveitamos para animar ao resto do
alumnado a sumarse ao Club.
Contido da libreta
Ola! Benvid@ ao teu
Club. Estamos moi contentos de que te unas a nós nun espazo onde comentar as
lecturas de forma distendida e amena, intercambiar impresións e compartir as
nosas preferencias literarias.
Como este curso
leremos obras narrativas ímosche dar unhas pequenas nocións sobre algúns dos
seus aspectos, e se te animas a botarlles unha ollada, cremos que che servirán
para sacar un maior rendemento á túa lectura.
Así que aí van uns
apuntamentos básicos de comentario literario:
Con respecto ao CONTIDO podemos destacar:
ARGUMENTO: un breve resumo da
obra.
Na ESTRUTURA DO CONTIDO é importante
identificar o CLÍMAX, é dicir o
momento de maior emoción da narración. Cando se sente maior alegría, tristeza,
temor...emoción, en fin.
O TEMA: sería dicir en poucas
palabras de que trata a obra. Por exemplo de amor, de terror, de aventuras,
histórica, de ciencia ficción....
Pode haber un tema
principal e outro ou outros secundarios. Por exemplo, nunha narración de
ciencia ficción pode haber un subtema amoroso... Xa sabes rapaz coñece rapaza,
rapaz coñece rapaz, rapaza coñece rapaza ...
O NARRADOR:
Non o confundas co
autor. Autores son Marina Mayoral, Agustín Fernández Paz, Méndez Ferrín,
Ledicia Costa..., noutras palabras, @ escritor@. O narrador é un personaxe máis, e a súa
función é contarnos a historia.
Temos que ter en
conta a persoa e o punto de vista:
Os principais
narradores están en 1ª ou 3ª persoa.
O punto de vista
pode ser interno ou externo. Se o narrador é un personaxe
da historia é un punto de vista interno, se pola contra está fóra dela, pois
claro, é externo.
Os narradores internos poden ser:
EN PRIMEIRA
PERSOA: o punto de vista é interno.
EU PROTAGONISTA: como ben se
pode entender é cando o protagonista principal da historia é o mesmo que a
conta. Como se nós contamos algo que nos sucedeu a nós mesmos.
EU TESTEMUÑA: cando o narrador é
un personaxe secundario que conta os acontecementos que lles suceden aos
personaxes principais, nos que el tamén se pode ver envolto. Como se contas
algo que lle sucedeu a un amigo teu e ti o relatas, por exemplo, porque o
acompañabas.
EN
TERCEIRA PERSOA: o punto de vista acostuma a ser externo:
NARRADOR OMNISCIENTE: o narrador
sábeo todo sobre os seus personaxes: os seus pensamentos, ideas, sentimentos...
Coñece o seu pasado, opina sobre aspectos do relato, fai valoracións... En
conclusión, sábeo todo, todo, todo...
NARRADOR OBXECTIVO: o narrador
conta só o que ve e escoita, como se fose unha cámara de cine. Non dá opinións,
non fai valoracións.
OS PERSONAXES
Personaxe principal:
protagonista da acción do texto.
Personaxe secundario: periférico
na acción do texto.
Personaxes reais: teñen
correspondencia na realidade: unha rapaza, un can, un investigador.....
Personaxes imaxinarios: non
teñen correspondencia na realidade: unha fada, un gnomo, unha bruxa...
Personaxes planos ou rectilíneos: esquemáticos, que non evolucionan ao longo do relato. Non cambian,
sempre se comportan igual.
Personaxes redondos: van
evolucionando e deseñando os seus perfís ao longo da narración.
Personaxe figurante: irrelevante
para o desenvolvemento da historia; funciona como
elemento dun cadro compoñendo o espazo social,
pero nadiña do que fan ten importancia para a historias.
Personaxe antagonista: na trama da
historia representa a oposición ao protagonista, normalmente un vilán que se
opón ao heroe, que acostuma a ser o protagonista.
A VOZ DOS PERSONAXES
O narrador ás veces conta o que din os
personaxes coas súas palabras e outras veces cédelles a voz. Segundo isto
temos:
ESTILO DIRECTO: reprodúcense ao pé da letra as palabras ou pensamentos dos personaxes.
Aparecen entre aspas ou guións e normalmente introdúcense cuns verbos que se denominan
“verba dicendi”, verbos como: dicir, pensar, preguntar, responder... (aínda que
poden non aparecer). Hai exclamacións, interrogacións...
Exemplo: O rapaz dixo:“Que pelazo teñen os de Auryn!!”
ESTILO INDIRECTO: o narrador reproduce coas súas propias palabras (as do narrador) o que
din os personaxes.
Exemplo: O rapaz dixo que os de Auryn tiñan un pelo macanudo.
O TEMPO
Tempo da historia: é o tempo dos acontecementos narrados, medibles en unidades
cronolóxicas. A historia que se nos conta pode suceder nun minuto, nunha hora,
nun día, nunha semana, nun mes, nun ano, nun lustro, nunha década, nun...
Tempo do discurso: ten que ver coa orde e ritmo da narración.
Tempo lineal ou continuo: é o modo máis elemental do relato, prodúcese un ordenamento
cronolóxico dos feitos que aparecen no texto.
Tempo anacrónico ou
descontinuo: cando non se conta a historia de forma lineal senón que se dan saltos temporais,
cara adiante, cara atrás...
Analepse ou flash back: ruptura da secuencia cronolóxica mediante a intercalación de feitos do
pasado.
Prolepse ou flash forward: ruptura da secuencia cronolóxica
mediante a intercalación de feitos do futuro.
Tempo simultáneo: ruptura do ordenamento cronolóxico ao representar en sucesión feitos
que son simultáneos. Por exemplo, nun capítulo conta un personaxe o que lle
ocorre e no seguinte capítulo outro personaxe conta o que lle aconteceu a el
nese período de tempo.
Tempo rápido (ritmo rápido): moitos
feitos en poucas palabras. Oracións curtas,
coordinadas ou xustaposta, resumos, elipses...que dan sensación de viveza,
rapidez. . “Eu nacín, crecín e fíxenme home”.
Máis rápido non pode ser!
Tempo lento (ritmo lento): poucos feitos en moitas palabras. Períodos longos, subordinadas,
descricións pormenorizadas, digresións... E non hai forma de que a acción
avance! Ou faino moi lentamente...
O ESPAZO
Segundo a referencia á
realidade: existente ou imaxinario.
Segundo a referencia á realidade
ambiental: rural urbano, marítimo...
Segundo a mobilidade: itinerante (os personaxes andan dun lugar para outro)
boomerang (comeza nun lugar, os personaxes cámbiano pero acaban volvendo
ao inicio, estático (sempre no mesmo lugar)...
Segundo o que simboliza: espazo simbólico, con connotacións positivas ou negativas...
POR SE QUERES ANOTAR OS TEUS PENSAMENTOS.....
O meu personaxe favorito é...
Resúltame odioso o personaxe de...
Síntome identifiad@ co personaxe de...
Véxome reflectid@ nos pensamentos que ten ou situacións que lle ocorren
a...
Chamoume a atención esta reflexión, ou frase...
Outras ideas que me roldan pola cabeza...
No hay comentarios:
Publicar un comentario